درباره

۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

اعلامیه، موثر ترین راه اطلاع رسانی در اعتراضات ضد حکومتی




امروز در عصر انفجار اطلاعات و وجود ابزارهای ارتباطی متنوع و سریع، این امکان فراهم شده است تا بتوان همزمان با وقوع یک رویداد، از آن مطلع شد.
اما برای فعالیت های اعتراضی سیاسی به ابزارهایی نیاز است که در آن امکان ارتباط شخص به شخص و دو طرفه وجود داشته باشد و هزینه آن نیز نسبتا کم باشد، مانند اینترنت و تلفن همراه، از طریق فرستادن پیامک.

    در مورد تلفن همراه، امکان ردیابی موقعیت و فیلتر نمودن پیامک ها و حذف پیامک های شامل کلمات خاص وجود دارد، اما در مورد اینترنت با توجه به عدم امکان شناسایی هویت و موقعیت جغرافیای افراد (در صورت استفاده از فیلتر شکن)، قابلیت ایفای نقش موثری بعنوان ابزار ارتباطی و اطلاع رسانی در اعتراضات سیاسی را دارد.

   اما این ابزار هم نقایص خاص خود را دارد.  مهم ترین نقص آن نیاز به فراهم بودن شرایط اولیه ای برای استفاده از آن است.
به طور مثال اگر کسی بخواهد در داخل ایران، برای بدست آوردن اطلاعات مخالف حکومت به اینترنت دسترسی یابد،  ابتدا باید وسیله لازم برای اتصال به اینترنت،کامپیوتر یا لپ تاپ را در اختیار داشته باشد. (بدلیل درصد بسیار کم کاربران اینترنت موبایل، این وسیله در نظر گرفته نشده است). سپس باید به یک خط اینترنت با سرعت مناسب دسترسی داشته باشد، و بدلیل سرعت بسیار کم خطوط تلفنی، دست کم باید منطقه جغرافیایی مورد نظر از سرویس اینترنت پر سرعت پشتیبانی نماید.
      این سرویس هم اکنون در اکثر شهرهای با جمعیت متوسط وجود دارد ولی هنوز هم مناطق زیادی هستند که زیر پوشش آن قرار ندارند.
در مرحله بعد، فرد باید به دانش اولیه استفاده از کامپیوتر و اینترنت مسلط بوده و با توجه به فیلتر بودن سایتهای مخالف حکومت، به یک فیلتر شکن مطمئن و نحوه استفاده از آن دسترسی داشته باشد.  حتی با فراهم بودن پیش شرطهای گفته شده، بسیاری از افراد بدلیل مشغله فکری و کاری و یا عدم آشنایی با سایتهایی که اخبار فعالیت های اعتراضی مخالف حکومت را پوشش می دهند، نمی توانند به موقع از این اخبار مطلع گردند.

    اگر در هر یک از شرایط گفته شده، درصدی از جمعیت جامعه را کم نماییم، در مجموع درصد قابل توجهی از افراد جامعه که بیشتر آنها هم در طبقه متوسط به پایین قرار دارند، امکان دستیابی به اطلاعات از طریق اینترنت را نخواهند داشت.



 اینجاست که تاثیر و کارایی  "اعلامیه" به عنوان روشی قدیمی ولی کارآمد مشخص می گردد.
      این روش چون هیچ یک از محدودیت ها و پیش نیاز های اینترنت را ندارد، در هر زمان،حتی در هنگام قطع کامل اینترنت، و هر موقعیتی و هر منطقه جغرافیایی قابل استفاده است. تنها پیش شرط استفاده از آن داشتن سواد خواندن و نوشتن است و برای دسترسی به آن نیازی به پرداخت هزینه ای نیست. بعلاوه چون اعلامیه ها در مکانهایی نصب می شوند که معمولا در معرض دید و عبور مردم قرار دارند، حتی کسانی هم که قصد مطالعه آن را نداشته باشند با مشاهده آن نا خود آگاه به سوی آن جذب می گردند.


     مزیت متمایز و بزرگی که انتشار اعلامیه نسبت به اینترنت دارد، فیزیکی و واقعی بودن آن است، بر خلاف اینترنت که مجازی بوده و هیچ نمود بیرونی ندارد. یک اعلامیه کاغذی، در محیط واقعی و غیر مجازی قابل مشاهده است و به این ترتیب فضای اعتراضی را به صورتی ملموس و قابل حس به درون جامعه تزریق می نماید.

       تاثیر روانی پخش و نصب اعلامیه ها بر محیط جامعه، بسیار قابل توجه است. و بعنوان یک فعالیت زیر زمینی که نتیجه بیرونی تولید می کند بسیار کارآمد است. از طرفی این کار در صورتی که در حجم گسترده انجام گیرد، چالش جدیدی را پیش روی نیروهای سرکوب حکومت قرار خواهد داد و بخشی از نیرو و انرژی آنها را صرف یافتن و از میان بردن اعلامیه ها خواهد نمود.


  به این ترتیب این روش اطلاع رسانی تقریبا بی خطر و بسیار موثر، می تواند در روزهای غیر راهپیمایی و برای اطلاع رسانی موارد مختلفی چون  زمان راهپیمایی ها، متن بیانیه ها، و افشاگری در مورد رفتار حکومت مورد استفاده قرار گیرد و نماد و نشانه ای از تداوم حضور خیابانی جنبش سبز حتی در روزهای غیر راهپیمایی باشد. بدون اینکه هزینه زیادی را بر جنبش تحمیل نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر