درباره

۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

21 بهمن – فرصتی استثنایی برای خیزش دوباره جنبش سبز




حوادث روزهای اخیر کشور مصر، بر خلاف آنچه در ظاهر از صدا و سیمای ولایت فقیه تبلیغ می شود، بیش از هر چیز سران دیکتاتور جمهوری اسلامی را نگران کرده است.
با اینکه مبارک امروز در لبه پرتگاه سقوط قرار دارد و در طی روزهای آینده به سرنوشت بن علی دچار خواهد شد، ولی صدای فریاد های مردم مصر تا ایران و به گوش سید علی نیز رسیده است و این روزها او یکی از بدترین روزهای خود را می گذراند.
درست در زمانی که حکومت با آغاز دور جدید اعدام گسترده ی زندانیان سیاسی و غیر سیاسی با شدیدترین محکومیت ها از سوی جامعه جهانی روبروست، و در مراحل اولیه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و تورم اقتصادی شدیدی که بر جامعه تحمیل شده است، ترس جمهوری اسلامی از سرایت جنبش مردم مصر به ایران و روحیه گرفتن و خیزش دوباره جنبش سبز، به این موارد افزوده شده و آنهم در در این روزهای حساس و در آستانه سالگرد انقلاب 57 و بر سر کار آمدن دیکتاتوری ولایت فقیه که اهمیت زیادی برای حکومت دارد، این رژیم را در مخمصه بزرگی قرار داده است.

این فرصتی تاریخی است که در صورت بهره گیری درست جنبش سبز از آن، می تواند سر آغاز فروپاشی دومینویی دیکتاتوری جمهوری اسلامی باشد.   فرصتی که شاید دیگر تا مدتها مانند آن تکرار نشود.
امروز در حالی که اعتراضات مردم مصر در صدر اخبار جهانی است، وقوع یک اعتراض خیابانی در ایران، حمایت و همدردی ای بسیار بیشتر از خرداد 88 را از طرف مردم و حکومتهای کشورهای جهان در پی خواهد داشت.

برگزاری آرام و باشکوه راهپیمایی 22 بهمن که نماد رژیم جمهوری اسلامی است، مهمترین هدف سران حکومتی در طی روزهای آینده خواهد بود.  از این رو، همچون سالهای پیش خبرنگاران رسانه های بین المللی به ایران دعوت خواهند شد تا این راهپیمایی حکومتی را آنگونه که جمهوری اسلامی می خواهد به دنیا مخابره کنند.

خامنه ای یک هفته زودتر، در 15 بهمن در نماز جمعه حاضر می شود تا با تهدید دوباره سران فتنه و خط و نشان کشیدن برای آنها جلوی حضور احتمالی شان را در راهپیمایی هفته بعد بگیرد.
در هفته بعد برای ایجاد رضایت موقت، سری دوم یارانه ها چند روز زودتر به حساب مردم ریخته خواهد شد و همزمان صدور قبض های جدید آب، برق و گاز که در همین روزها باید انجام می گرفت تا پس از 22 بهمن به تعویق افتاده است.
اما شرکت جنبش سبز در راهپیمایی 22 بهمن هر چقدر هم که گسترده باشد بدلیل انتساب این روز به جمهوری اسلامی و حضور سنتی مزدوران و هواداران رژیم، بیشتر به سود آن تمام خواهد شد و به احتمال زیاد به تکرار دوباره تجربه تلخ سال پیش منجر خواهد شد.

جنبش سبز، که یک جنبش اعتراضی بر ضد حکومت فعلی است برای نشان دادن آشکار این اعتراض باید پیش از هر چیز خود را از این رژیم تفکیک نماید. بنابراین راهپیمایی اعتراضی جنبش باید در روزی غیر از روز مورد نظر حکومت باشد.


    روز پنج شنبه 21 بهمن بهترین گزینه برای این راهپیمایی می تواند باشد. زیرا نخست، به علت قرار گرفتن در آخر هفته و تعطیلی فردا امکان حضور شمار بیشتری از مردم در آن راهپیمایی وجود خواهد داشت و در کنار آن به دلیل نزدیک بودن به 22 بهمن و حضور خبرنگاران بین المللی پوشش خبری گسترده ای خواهد داشت، از طرفی در بحبوحه اعتراضات مردم مصر که در برابر چشمان ناظر جامعه جهانی انجام  می گیرد حکومت جرات برخورد شدید با این تظاهرات را نخواهد داشت، زیرا که هرگونه توسل به زور و سرکوب از طرف حکومت، با واکنش بسیار شدیدی از طرف جامعه جهانی روبرو خواهد شد.
  بعلاوه چون انتظار این است که هواداران حکومت روز 22 بهمن در راهپیمایی شرکت نمایند، و راهپیمایی 21 بهمن حتی اگر در سکوت هم برگزار شود، به طور مشخص به مخالفان حکومت و جنبش سبز منتسب خواهد شد.
همچنین برگزاری این راهپیمایی پیش از 22 بهمن، تاثیر زیادی در تضعیف روحیه حکومت خواهد داشت و نتیجه دیگر آن این خواهد بود که راهپیمایی روز بعد تحت الشعاع این راهپیمایی قرار گرفته و اهمیت آن کمتر خواهد شد.


امروز، فرصتی استثنایی است که شرایط بین المللی در بهترین حالت خود به سود جنبش سبز قرار دارد و از نظر داخلی نیز با انجام طرح هدفمند کردن یارانه ها جامعه آماده یک طوفان اقتصادی است.
       فرصتی که می تواند اعتراضات خیابانی جنبش سبز را دوباره بیدار نماید، آتشفشانی که اینبار با انگیزه و روحیه گرفتن از جنبش مردم مصر، مستقیما بر سر دیکتاتوری خامنه ای فرو خواهد ریخت و سرنوشتی همچون بن علی را برای سید علی رقم خواهد زد.

۱ نظر:

  1. شاعر ناشناس: شعری از برای امام

    اماما ! من بر آن سيمای همچون عَنترت ريدم
    بر آن ريش و سبيل و صورت بد منظرت ريدم

    گرچه دورم با تاسف از حضور انورت لیکن،
    من مخلص غياباً بر حضور عَن وَرت ريدم

    امامی، رهبری، اما بقدر خر نميفهمی
    به ريشت ، بر آن فهمِ هم از خر كمترت ريدم

    به توضيح المسائل ، آن اراجيفی كه بنوشتی
    به تاليفات بی ارج و بهای ديگرت ريدم

    به تسبيح و عَبا و جامه ی تقوی كه پوشيدی
    بر آن عمامه ی پيچيده بر دور سرت ريدم

    شنيدم گفته ای مسجد بُوَد از بهر ما سنگر
    به سرتاپای آن مسجد كه باشد سنگرت ريدم

    ز حزب اللّهيان تشكيل نيرو دادی و لشكر
    به نيرويت، به حزبت، بر تمام لشكرت ! ريدم

    نه تنها بر خودت بل بر طرفــدارانت ای خائن
    که بر فرق پسر، دختر، برادر، خواهرت ريدم

    نداری چون پدر، من از پدر چيزی نمی گويم
    ولی ای بی حيا رهبر به روح مادرت ريدم

    عيال مهربانت وقت ريدن شد فراموشم
    كنون (با عذرخواهی) بر دهان همسرت ريدم

    تو ريدی بر تمــام مملکت منهم پی جبران
    ز انگشتان پا بگرفته تا فرق سرت ريدم

    تو آن جغدی که بال و پر ترا بخشيد آن کوسه
    روا باشــد اگـر گـويـم که بر بال و پرت ريدم

    بُوَد گوش تو كر، فرياد ملت بی اثر، ای خر
    کنون من ای خر مُظطَر، بر آن گوش كرت ريدم

    اگر اسلام اهریمن برایت بوده است آیین
    بر الله ت، به قرآنت، بر آن دین سراسر نکبتت ریدم
    اگراينست ترا دين وَ گر اينست پِيغمبَر،
    به آئينت، به دينت، بر سر پيغمبرت ريدم

    پاسخحذف

نظر