درباره

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

آیا خامنه ای ریسک سرکوب تظاهرات آرام 25 بهمن را خواهد پذیرفت؟



    هنوز یک هفته از زمانی که دیکتاتور جمهوری اسلامی، در نماز جمعه تهران، به زبان عربی با مردم مصر سخن گفت و خود را حامی آنها معرفی کرده و آنها را به ادامه تظاهرات تا بیرون راندن حسنی مبارک تشویق می کرد نمی گذرد.
            این ژست تبلیغاتی خامنه ای و برداشت وارونه از اعتراض ضد دیکتاتوری مردم مصر و ربط دادن آن به انقلاب اسلامی، اگر چه در میان مردم مصر خریداری نداشت و با مخالفت شدید معترضان روبرو شد ولی در ظاهر خامنه ای را موافق اعتراض مصری ها بر ضد دیکتاتوری مبارک نشان داده است.

  حال، آیا دیکتاتور ایران می تواند به فاصله حدود یک هفته از سخنانش با مردم مصر، همه ادعاهایش را زیر پا بگذارد و در "آزادی" همانگونه رفتار کند که مبارک در التحریر با معترضان مصری رفتار نمود؟ آنهم با تظاهرات آرامی که در حمایت از انقلاب مردم مصر برگزار می شود؟
همچنین مطابق با اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی که صراحتا می گوید: "تشكيل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پيمايي‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ كه‏ مخل‏ به‏ مباني‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏." ذراهپیمایی 25 بهمن، که با عنوان حمایت از انقلاب مردم مصر برگزار می گردد به هیچ وجه نمی تواند "مخل به مبانی اسلام" باشد پس برگزاری آن نه تنها به مجوزی نیاز ندارد بلکه کاملا آزاد است.
به همین دلیل در تظاهرات 25 بهمن، برای حفظ ظاهر هم که شده خامنه ای دست به خشونت نخواهد زد؛ حتی اگر برای ایجاد جو ترس و وحشت، مزدوران سپاهی و بسیجی خود را به خیابانها بفرستد.

از طرفی، بر اساس سفری که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه یکشنبه شب وارد تهران شد و در روز دوشنبه نیز در تهران خواهد بود و با احمدی نژاد ملاقات خواهد کرد. به همین دلیل برای حفظ آبروی جمهوری اسلامی در نزد رئیس جمهور ترکیه، دست کم تا زمانی که عبدالله گل در تهران حضور دارد، با تظاهرات مردم برخورد نخواهد شد.

در صورت ارتکاب چنین اشتباهی، علاوه بر بی آبرویی جمهوری اسلامی در نزد مقامات کشور ترکیه که به احتمال زیاد این متحد دیرینه جمهوری اسلامی را وادار به تجدید نظر در روابط خود با این حکومت خواهد نمود، از جنبه کشورهای عربی، نه تنها نقاب سخنرانی دروغین او، در نزد افکار عمومی جهان عرب که هنوز در حال و هوای جنبش مردم مصر قرار دارند بر خواهد افتاد بلکه اندک آبرویی را هم که ممکن بود در میان بخشی از توده های عربی داشته باشد از دست داده و در نزد آنها حتی منفورتر از مبارک خواهد شد.

   همچنین در عرصه بین المللی که همچنان تحت تاثیر جنبش مردم مصر قرار دارد، اقدام نسنجیده او بازتاب رسانه ای بسیار گسترده تری خواهد داشت و بر خلاف سال 88 با واکنش فوری و شدیدتر کشورهای اروپایی و آمریکا روبرو خواهد شد و نسبت به گذشته هزینه های بسیار بیشتری را بر جمهوری اسلامی تحمیل خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر